listopada 01, 2017

Jak zmienia się głos podczas ciąży

foto: https://maszup.smugmug.com/


Zastanawiało mnie to już na początku ciąży-jak zmieni się mój głos w trakcie ciąży albo po porodzie. Znacznej różnicy nie widzę ( i nie słyszę), ale są kobiety, które stan błogosławiony czują zupełnie inaczej… nawet podczas śpiewania.

 Pamiętam, że w tym czasie przeczytałam o wywiadzie z Adele, która wyznała, że jej głos diametralnie się zmienił w trakcie ciąży i po urodzeniu syna Angelo, dlatego słynny ,,Skyfall” jest nagrany tak nisko …
Źródło : www.etonline.com

Lekko zaniepokojona o swój głos powiedziałam o tym mojej nauczycielce wokalu, ale ona tylko ciepło się uśmiechnęła i rzekła:

,,Gosia, czym Ty się przejmujesz. Adele nie miała żadnej techniki, była naturszczykiem wokalnym i zdarła sobie głos…. A teraz tak tłumaczy się przed ludźmi”.

Temat odpuściłam, ale co jakiś czas koleżanki wokalistki czy aktorki dopytywały mnie:

,,Czy zmienił Ci się głos? Bo ja znam taką a taką kobietę, która podczas ciąży czy po porodzie nie mogła grać koncertów, bo tak diametralnie zmienił jej się głos.”

Te historie mnie interesowały, dziwiły i szokowały za razem. Więc postanowiłam zgłębić ten temat przeszukując internet wzdłuż i wszerz.

Podczas ciąży w ciele kobiety następują ogromne zmiany hormonalne, które mają wpływ na samopoczucie, skórę, wyniki badań krwi, ogólny stan zdrowia jak i też głos. (Tutaj pisałam o zmianach zachodzących w głosie kobiety podczas cyklu ).

Poród i połóg są kolejnym czasem w życiu kobiety, kiedy hormony szaleją jak na rollercoasterze, co także odbija się na śpiewie.


Źródło: https://ohmy.disney.com

Kristen Bell, gwiazda serialu  ,,House of Lies”,  ,,Pewnego razu w Rzymie” i ,,Plotkara”; aktorka amerykańskiej wersji filmu Disneya ,,Kraina Lodu”  , przyznała się do ponownych nagrań jej kwestii i piosenek w filmie ze względu na efekt uboczny ciąży: zmianę głosu. 

Tak Bell opowiedziała o swoim stanie w magazynie ,,People”:

"Ciąża zmieniła mój głos. Był głębszy, operowałam bardziej kobiecymi dźwiękami, ścieżkę do filmu nagrywałam będąc w zaawansowanej ciąży. Po wysłuchaniu nagrania musiałam zacząć od początku i nagrać wszystko od nowa, tak żeby mój głos pasował do postaci Anny. W moim głosie było coś innego.”
Według dr Reena Gupta, laryngologa i dyrektora w ,, Voice and Swallowing Center” w ,,Osborne Head & Neck Institute (OHNI)” w Kalifornii  aktorka i wokalistka Kristen Bell w swojej tezie może mieć rację. Według dr Gupta duży wzrost estrogenów i progesteronu w czasie ciąży, ma wpływ na każdy aspekt ciała kobiety.


Kilka zmian, które mogą mieć wpływ na głos matki oczekującej to:

Obrzęk  fałd głosowych


Ciąża zwiększa przekrwienie fałd głosowych, co z kolei może zmienić skale głosu. Kobiety mogą przestać śpiewać wysokie dźwięki, ale w zamian zyskują niskie, głębsze tony w swoim głosie.

Zwiększona skłonność do refluksu w organizmie



Zwieracz przełyku, odpowiedzialny za utrzymywanie pokarmu w żołądku przed dostaniem się do krtani, może zostać zbytnio poluzowany ze względu na zmiany hormonalne podczas ciąży. W rezultacie (wg Mayo Clinic) kobieta może odczuwać:

  •          Ból w klatce piersiowej
  •          Trudności w połykaniu
  •          Suchy kaszel
  •          Piekący ból gardła
  •          Uczucie guza w gardle
  •          Zmniejszoną objętość płuc
  •          Chrypkę



Co oczywiście wpływa na dyskomfort wokalny.

Zatkany nos



Podczas ciąży, każda część ciała pęcznieje, (chociaż może się to wydawać dziwne) nos także nie jest wyjątkiem od reguły. W wyniku obrzęku zatok nosowych traci się napięcie mięśniowe, podczas którego dźwięki wokalne ,,nie mogą się ulokować” jak wcześniej (tzn. rezonatory nosowe są zapchane, przez co głos nie brzmi w pełni-można to porównać do zatkania tuby rezonatorowej w trąbce). W efekcie głos brzmi niejasno i głucho.

Zmieniona postawa


Podczas ciąży zmiany hormonalne powodują rozluźnienie więzadeł, przez co zmienia się kształt klatki piersiowej, pleców i miednicy. Są nawet kobiety, które nie mogą śpiewać w 3. Trymestrze ciąży, mówi doktor Gupta. Jeżeli mimo wszystko taka Pani będzie chciała na siłę zaśpiewać i będzie to robiła wysiłkowo to niestety może to spowodować trwałe uszkodzenie głosu. Wyniki badań opublikowane w ,,Journal of Vocie” wskazują, że większość kobiet ciężarnych w 3. Trymestrze doświadcza nieprawidłowego poziomu zmian głosowych wskutek zmian fizjologicznych i cielesnych.

Wzrost płynów ustrojowych


Głęboki tembr glosu lub słyszalna zmiana barwy  może być również spowodowana zwiększeniem płynów ustrojowych podczas ciąży. W tym niezwykłym okresie w ciele kobiety zwiększa się objętość krwi o 50% ,a płynów ustrojowych przybywa o sześć kilogramów. Stężenie płynów ustrojowych lub nadmiar śluzu w okolicach strun głosowych głosowych powoduje, że drgają one wolniej niż przedtem i prowadzą do pogłębienia się brzmienia głosu.


Delikatne struny głosowe


W czasie ciąży naczynia krwionośne rozciągają się po całym ciele, co również obejmuje fałdy głosowe. Instrument wokalny jest wtedy bardziej delikatny, przez co narażony na pęknięcia i nadwyrężenie-to daje także zmianę głosu.

 Zmniejszenie objętości płuc


Mogą wystąpić trudności w oddychaniu podczas ciąży. Dzieje się tak, ponieważ rosnące dziecko w macicy uciska przeponę i każdy inny organ wewnętrzny ,,podnosi do góry”. Powoduje to spadek pojemności płuc, wytrzymałość, zmęczenie głosu i niemożność utrzymania dźwięków.


Jeżeli chcesz przeczytać, jak mi śpiewało się w poszczególnych trymestrach to zapraszam do lektury:


1.       1.1.Trymestr                                            2. Trymestr                                                       3.Trymestr



Mi śpiewało się w ciąży… w miarę dobrze. (No prócz tego oddechu…. 😀😀😀). 

Szczególnych zmian nie zauważyłam. 

A Wy dziewczyny, jakie macie doświadczenia? 




Źródła:







https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22578433


8 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis! Nie wiedziałam, że głos podczas ciąży się zmienia. Nigdy nawet na to nie zwróciłam uwagi. Dzięki za tą wiedzee :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie wiedziałam o tym do niedawna :)

      Usuń
  2. Ja już w drugiej ciąży, również nie obserwuję wielkich zmian, za to po urodzenia pierwszego dziecka potrzebowałam dużo czasu, żeby poczuć się stabilnie, cała technika poszła sporo do tyłu, tym razem obiecałam sobie, że przerwa w śpiewaniu będzie możliwie krótka. Oczywiście mam na myśli głównie pracę z nauczycielem i ćwiczenia, a nie scenę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda kobieta jest inna i każdy organizm inaczej reaguje na tak wielkie zmiany hormonalne... I to jest piękne! Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. W sumie to by było logiczne, że ciąża może wpłynąć na głos, szczególnie śpiewaczki, bo jednak tak jak napisałaś w poście, wiele czynników na to wpływa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Żadnych doświadczeń z tym nie mam...

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie zauważyłam zmiany głosu w ciąży, być może zmiana była ale tak niewielka, że nie zdawałam sobie z tego sprawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda kobieta jest inna- i to jest piękne. Ja do niedawna również nie zdawałam sobie sprawy z tego, jak hormony wpływają na nasz głos. Po koncercie przyszła do mnie Kobieta i mówi : ,,Pięknie Pani śpiewa... ale wolę Panią w dołach, te góry za bardzo mnie rażą...". Na co ja jej odpowiedziałam : ,,Wszystko się zgadza, dzisiaj mam pierwszy dzień miesiączki, także jestem odcięta od gór.... " :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Copyright © 2014 singing mummy! , Blogger